Voor veel ondernemers staat de dagelijkse administratie niet in de top 10 van favoriete bezigheden. Liever richten zij zich op hun bedrijf en de uitvoering van de taken die daarbij komen kijken. Fijn dat Leermakers accountants & belastingadviseurs de administratie kan verzorgen. Sanne Wouters heeft haar eigen portefeuille en ontzorgt haar klanten op administratief gebied.
Vier keer per jaar is het topdrukte bij Leermakers accountants, dan moet de omzetbelasting worden aangegeven. “Dat is niet héél veel werk als we de stukken van een bedrijf dagelijks – of in ieder geval met enige regelmaat – aangeleverd krijgen”, vertelt Sanne. “We streven ernaar alle klanten over te zetten op digitale aanlevering want dat maakt ons werk een stuk sneller.
Mocht dit niet mogelijk zijn dan kunnen de klanten alle in- en verkoopfacturen en de bankmutaties bij ons in te leveren en natuurlijk ondersteunen we hen daarin. Er is echter écht tijdwinst te boeken als stukken automatisch worden ingelezen. Tegenwoordig is dat heel makkelijk; systemen zijn op elkaar ingesteld en voor de klant is er weinig meerwerk om de benodigde stukken naar ons te sturen. In onze systemen worden de cijfers op de juiste plek gezet en kunnen we in één oogopslag zien wat de stand van zaken is. Het uitdraaien van een jaarrekening, een blik op de balans of de winst- en verliesrekening in kaart brengen: het is niet heel veel werk als alle cijfers meteen goed staan.”
Door digitale aanlevering van de gevraagde stukken, kunnen Sanne en haar collega’s hun werk beter spreiden. “Fijn om die piekbelasting, vier keer per jaar, te voorkomen. De Belastingdienst wacht niet, die wil op de laatste dag van de maand de aangifte binnen hebben. Soms is het ook wel eens leuk om de mappen met facturen te verwerken en in te voeren in de administratie. Hoe we de administratie van onze klanten ook verwerken, we leren onze klanten altijd beter kennen en daarin zit de meerwaarde van ons kantoor. Elke medewerker heeft een portefeuille eigen klanten en met hen bouw je dus echt een band op. Sowieso vinden klanten het fijn om één aanspreekpunt te hebben. Soms rolt uit de administratie de behoefte aan advies. Aangezien we voldoende kennis op kantoor hebben, is het makkelijk om een collega te betrekken en te vragen als je het zelf even niet weet.”
Iedere medewerker bij Leermakers heeft een eigen portefeuille en dus een eigen specialisatie. “Ik heb klanten uit de MKB sector in mijn beheer. Dat varieert van winkels tot horeca; andere collega’s hebben zich gespecialiseerd in de agrarische sector. Zo hebben we van heel veel verschillende bedrijfstakken kennis in huis. In principe maakt het voor de verwerking van de administratie niet uit; een factuur is een factuur en een bankafschrift een bankafschrift. Ik vind het elke dag weer een mooie uitdaging om ervoor te mogen zorgen dat onze klanten zich kunnen richten op hun corebusiness omdat ik hun administratie voor mijn rekening neem.”